Aan het College van de Burgemeester en de Schepenen van de Stad Brussel
Secretariaat van de Overlegcommissie Departement Stedenbouw van de Stad Brussel
Anspachlaan 6
1000 BRUSSEL
Betreft: Openbaar onderzoek naar de stedenbouwkundige aanvraag van STEPHANO IMMO NV ingediend voor het gebouw gelegen aan de Adolphe Maxlaan 147 “met het oog op uitbreiding van de handelszaak (dienstverlening) over het gehele pand, starten van zware verbouwingswerken, transformeren van de commerciële voorgevel die zich uitstrekt van het gelijkvloers tot de eerste verdieping, renoveren van de gevel vanaf de tweede verdieping en het plaatsen van een luifel.”
Mijnheer de Schepen,
Dames en Heren, Leden van de Overlegcommissie,
Brussel verkoopt zich. Maar doet ze dat goed?
Het indienen van een stedenbouwkundige aanvraag voor de transformatie van een oude bioscoopzaal tot handelszaak is ongetwijfeld een legitieme procedure. Ze wordt ingediend in het belang van de eigenaar en van de uitbater. En uiteraard in het belang van de toekomstige klanten, op voorwaarde dat deze daar kunnen kopen wat ze al niet in die andere, vlakbij gelegen winkels kunnen vinden.
Maar stemt ze wel overeen met de ambities van onze stad? Brussel is een bruisende stad, één die beweegt op verschillende ritmes, één die bestaat voor en door heel uiteenlopende groepen van mensen. Het is een organisme dat gevoed wordt door actieve burgers die zich engageren vanuit hun liefde voor de stad waarin zij leven.
In deze menselijke visie op de stad kan de ABC-bioscoop een wezenlijke rol spelen. Wegens haar uitzonderlijke karakter. Een kleine zaal met de kwaliteiten van een grote, uitgetekend in een tijd waarin men tot in het extreme oog had voor de details die een optimale kijkervaring in een buitengewoon kader garandeerden. Men moet maar eens aandachtig de indeling bestuderen: het ritme van de sequenties aan de ingang met daarachter de opening naar een ruimte die geheel gewijd is aan het spektakel. Als een ingehouden adem, gedragen door de twee balkons, gegidst door de perfecte welving van het plafond, om dan in zachtheid op het doek te landen.
Die plaats is als een snoepdoos, een schatkist aan bijzonderheden. Zij is de laatste levende getuige van de unieke relatie tussen ruimte en functie. Maar vóór alles is het een plaats in de stad die complementair is met de winkels, horecazaken en woningen rondom haar. Het is een plaats die aangeeft dat de stad niet uitdooft wanneer de winkels sluiten. Eén die aantoont dat gezelligheid en het verwelkomen van het publiek levensnoodzakelijke functies zijn voor een stad. Zij staat symbool voor het engagement van mensen wier talenten elkaar aanvullen en die dezelfde passie delen, die met weinig middelen toch paraat staan om zich te investeren in die plaats niet groter dan een zakdoek, maar die de onmiskenbare potentie bezit om de stad te laten schitteren. Onze én uw stad! De stad zoals wij die graag zien.
Uit liefde voor onze stad vragen wij u om de redding van deze bioscoopzaal in overweging te willen nemen. Omdat zij een publieke voorziening is in het hart van de stad, één die de commerciële dynamiek die u er wil ondersteunen perfect kan aanvullen.
Hoogachtend,
Olivier Bastin
Gewezen bouwmeester van het Brussels Gewest
Mee-ondertekend door :
Nabil Ben Yadir (regisseur), Fabrice du Welz (regisseur), Pieter Van Hees (regisseur), Jan Verheyen (regisseur), Bénédicte Liénard (regisseur), Mary Jiménez (regisseur), Nicolas Provost (regisseur), Hendrick Verthé & Kobe Van Steenberghe (producenten A Team Productions), Myriam Stoffen (directrice Zinneke asbl/vzw), Vincent Tavier (producent Panique Production), Yaël André (regisseur), Alex Stockman (regisseur), Frank Van Passel (regisseur), Guillaume Malandrin (regisseur), Javier Packer-Comyn (directeur van het CBA – Centre Bruxellois de l’Audiovisuel), Frédéric Young (algemeen directeur van SACD/SCAM), NOVA Cinema, AJC! (Atelier Jeunes Cinéastes), Robbe De Hert (regisseur), Lieve Meeussen (actrice), Hugues Le Paige (journalist, regisseur, directeur la Revue Politique), Hans van den Broeck (choreograaf SOIT Brussels Performance Gezelschap), Olivier Smolders (regisseur), Bruno Forzani & Hélène Cattet (regisseurs), Vincent Patar (regisseur), Stéphane Aubier (regisseur), Sophie Bruneau (regisseur), Gorik de Henau (journalist Filmmagie), Michel Steyaert (directeur CVB Centre Vidéo de Bruxelles et VIDEP Vidéo Éducation Permanente), BNA-BBOT asbl/vzw (Bruxelles Nous Appartient/Brussel Behoort Ons Toe), Pauline David (directrice Petit Ciné asbl), Sara Corsius (coordinatrice/programmatrice Vaartkapoen), Philippe Reynaert (TV-presentator, militant cinefiel), Olivier Magis (regisseur), Bleri Lleshi (filosoof, auteur, documentairemaker), Isabelle Truc (producente IOTA productions), Laurent Van Lancker (regisseur), Dimitra Bouras (hoofdredactrice Cinergie), Nic Balthazar (regisseur), Loredana Bianconi (regisseur), Nadia Scheys (radiopresentatrice FM Brussel), Alexander Weiss (directeur Festival Filmer à Tout Prix), Daniel De Valck (regisseur en producent Cobra Films), Sonja Van Waes (regisseur), Micha Pletinckx (programmateur Cinematek), Delphine Renard (regisseur, producente Zorobabel), Eric Blesin (regisseur), Ines Ramadan (regisseur), Pieter Vreede (muzikant), Pascal Vandelanoitte (docent LUCA School of Arts), Yves Coudron (journalist Het Nieuwsblad), Piet Goethals (journalist Gonzo/Filmmagie), Erika Claessens (schrijfster, journaliste), Ruben Aerts (copywriter, journalist Vertigo), Marc Danval (producent, programmamaker, presentator RTBF-La Première), Isabel Biver (geschiedkundige/gids gespecialiseerd in cinema, auteur van “Cinémas de Bruxelles. Portraits et destins”), Jean-Pierre Verscheure (docent INSAS, geschiedkundige cinema, lid van FIAF en van de wetenschappelijke raad van La Cinémathèque Française), Erika Rau (educatief medewerkster Citizenne), Ronald Geerts (docent film VUB/ULB), Daniel Biltereyst (hoogleraar Centre for Cinema and Media Studies UG), David Elchardus (communicatiemedewerker La Bellone), Touria Aziz (sociaal werkster D’Broej), Jo Voets (fotograaf), Herman Frans Geys (schilder/kunstenaar Ateliers Mommen), Ruben Nollet (journalist de Tijd/Studio Brussel), Koen Cobbaert (voorzitter Cultuurraad Molenbeek), Jan Blommaert (auteur en hoogleraar socio-linguistiek, cultuur en globalisatie), Anneleen Keppens (dancer P.A.R.T.S)… en alle toekomstige ondertekenaars.